Johan Piraten


Johan fyllde ju som sagt år i måndags. Han har bestämt sig för att ha pirat-tema på sitt rum, än så länge har han den stora piratflaggan han fick förra året, en balja och några piratskepp han hittade på en loppmarknad. Därför fick han av mig en liten träkista med chokladmynt och ett väldigt piratigt skattarmband i och en liten flaska med rom. När jag stod och skulle välja vilken flaksa (skulle verkligen en pirat ha en flaska med en annan pirat på?) så mötte jag Anna Bo som var där som moraliskt stöd. Jag berättade om Johans tema för henne varpå hon frågar hur gammal han är. Svaret är såklart 23, men hon verkade tro något mer i stil med 11. Men skulle jag verkligen ha köpt sprit till mig 11-årige lillebror?

Då när jag skulle betala och lydigt sträckte fram passet till snubben så ramlar det ur en liten silja line-drinkpinne rakt ner på rullbandet när han öppnade det. Jag känner hur mina ögon spärras upp, men låtsas självfallet inte som om någonting, utan knappar in koden lite snabbare och skakigare än vanligt. Då plockar han upp drinkpinnen, lägger prydligt in den i passet igen och ger tillbaka det utan att säga ett ord han heller. Jag hade alltså lyckats ta bort kop-kop-lappen från Proppen, men inte tittat inuti efter överraskningen.

Mamma, mormor och farfar kom i alla fall upp för att fira Johan, vi åt lunch på Il Forna som skulle vara någon sorts italiensk resturang (med små flaggstänger utanför. Skitfula) men bara serverade lite halvsvensk husmanskost. De skulle stänga mellan 2 och 4 och blev alltså lite sura när vi klampade in halv två och krävde mat. Sen kom Per och Ebba när vi precis skulle gå, Ebba hade precis klarat körkortet så de kom direkt från eskilstuna. Efter en kort visning av rummet så var det bara dags att plugga. Sen på kvällen ringde Peråebba och undrade om vi hade lust att käka middag tillsammans, så vi blev upphämtade och åkte till Akropolis för att fira Johan ännu en gång. Det blev friterade bläckfiskringar för mig, och några små friterade tentakler med sugkoppar och allt kvar.

I tisdags när jag hade litteraturtentan så hade jag praktiskt nog misslyckats med att ställa klockan, men som tur var vaknade jag kvart över nio, efter knappt sex timmars sömn, och insåg med fasa att tiden för att hämta ut den gick ut om en kvart. Men det löste sig ju det med. Tentaölen på kvällen sen var riktigt trevlig, typ ingen kom och Norrlands som vi hade tänkt vara på hade stängt för landskap. Så vi ritade en riktigt avancerad karta och förklarade att vi var på Gotlands istället, men direkt efter det mötte vi Carlotta som skulle till ÖG i stället för att träffa några kompisar. Eftersom vi nu bara var fem så tänkte vi att det var lika bra att följa med, så vi slutade i valven hos Tages istället. Raskt ritades en ny karta. Det roliga med ÖG är att jag aldrig minns hur jag kommer dit, men kommer alltid ihåg den där jävla spiraltrappan och de låga taken. I och för sig har jag inte varit där särskilt ofta, men några gånger har vi  hamnat där ändå- typ på pubrundan med litteraturvetarna. Testade en körsbärscider, den var väldigt söt och artificiell och jag skulle nog inte klara av att dricka två på rad. Men den var ganska god ändå!

Igår slöade jag bara runt och lät i stort sett bli att plugga till språkstrukturstentan imorgon, gjorde egentligen bara ett gammalt prov och låtsades inte om att jag med största sannolikhet hade underkänts om jag satt det då. Idag träffade jag istället Agnieszka, Anders, Charlotta och så småningom Anna Bo och pluggade i fyra timmar i matikum. Alla satt och konstaterade att nä, vi ses nog på omtentan i november. Nu känns det i alla fall lite bättre, det är egentligen bara de fina formuleringarna av förklaringarna som jag har problem med, det praktiska fungerar fint. Ska printa ut ett annat prov nu och försöka igen, men jag tror att jag nog hade klarat det förra i alla fall.

Per ringde också imorse och frågade om jag kunde hjälpa till på Filmfestivalinvigningsfesten. Jag har ju blivit lovad volontärpass och allt eftersom jag hjälpte till med katalogen och tidningen. Har till och med fått cred i katalogen! Även om de nu faktiskt inte ändrade allt som jag i egenskap av språkvetare sa åt dem att ändra! Trots det satt redaktören och rekomenderade mig till nästa års katalog när vi sågs på festivalölen för någon vecka sen! Jag ska visst bara behöva hälla upp champagne på festen på måndag, så det är ju inte så farligt ansträngande. Mike ska också få komma, utan att behöva arbeta. Jag råkade visst också nämna för redaktören att Arnborgarnas enda svaghet är att vi har svårt att säga 'nej'. Så fick man betala för det också. Både Per och Johan  ska ju också jobba, så det verkar ju stämma i alla fall. De ringde från Kalmar också och undrade om jag hade lust att jobba idag. Det var nära att jag sa 'Jag har ju tenta i morgon...men det skulle nog kanske kunna gå'. Som tur var avbröt hon mig direkt efter 'tenta i morgon' och sa att då förstod hon om jag inte kunde.

Nja, nu borde jag verkligen fortsätta plugga.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback