Ze Zounds fröm Öpztairz


Bor man i ett studenthus har man studenter omkring sig. Till höger, vänster, upp och ner, till och med snett åt alla möjliga håll och kanter. Det sägs att studenter super och festar mycket. Det är sant.

När vi förut bodde i Emmas rum stördes vi ibland av att någon på våningen ovanför spelade musik (eurotechno/disco) lite då och då, men aldrig särskillt sent eller jättehögt. När vi innan det bodde i Emelies rum hade grannen mittemot också dålig musiksmak (hårdrock OCH eurodisco. Jag menar, HALLÅ?) och gick upp lite tidigare än vad vi gjorde (våra sömnvanor hör inte hit), men det var okej. Till saken hör att det är väldigt välisolerat här, VÄLDIGT välisolerat. Nu när vi bor i vårt eget rum så spelar idioterna hög musik, dålig musik (typ NRJ när de inte har sing-along till Queen), väldigt sent, väldigt ofta. Inte 'väldigt ofta' som i varje helg, utan 'väldigt ofta' som i varenda jävla kväll! Ofta till sex-sju på morgonen också. Plus att de blir fulla, som är fair enough, men då lutar de sig ut genom fönstret för att röka, samtidigt som de fyllesjunger med till whatever crappy musik de spelar. Jonas nummer 1 har klagat otaliga gånger. Vi satte upp en lapp på dörren till deras korridor. Ingenting hjälpte. Det förändrades lite grann efter den där lappen, kvällen efter det inledde de musikspelandet med att hoppa, upp och ner, i klackar och tjoade lite lagom käckt...för att sen spela sin hjärndöda musik.

Så i onsdags ringde vi till störningnsjouren och klagade, runt en halv tolv ungefär. Typ en halvtimme senare ringer vakten upp mig för att ta lite mer detaljer, vilket ju verkar himla intelligent eftersom han visste att jag försökte sova (ja, jag är bara grinig, bråka inte med mig om att han behövde). Så efter ett tag när Mike står på balkongen ser han vakten komma. Spänt lyssnar vi på ljuden uppifrån (som självfallet var tvungna att avta så fort vi hade ringt...men de tilltog igen, så det var okej). Det blir knäpptyst, vakten åker härifrån. Då, DÅ, öppnar någon fönstret där uppe och skriker ut "Jävla hora, jag ska mörda dig!!". Och där ligger jag i sängen och blir lite orolig. Inte för att någon skulle mörda mig, men kanske mer för att någon skulle jävlas med mina skor eller nåt. Vakten ska inte säga något om vem som klagar, men jag skrev lappen som vi satte upp, inte bara med en "tjejig" handstil men även med en vinröd penna. Och jag har läst lite för mycket och hört lite mer  för att det inte skulle vara otänkbart eller ens förvånande om vakten hade sagt någonting i stil med "kom igen killar, tjejen nedanför försöker sova" ELLER NÅT! Så Mike ringde upp jouren igen för att kontrollera att han inte hade sagt något och bad dem göra en anteckning om vad som hänt.

Så dagen efter kommer en herr Anders från Uppsalahem, han är tydligen förvaltare här, och ringer på våran dörr. Jag låg och sov (surprise), så Mike fick öppna (jag kör hårt med honom). Anders pratade lite och gav oss en lapp som han också skulle ge till dem där uppe så vi visste vad som hände, och den hade ett mycket spännande post scriptum.

"Fredagen den 23 september hade ni en födelsedagsfest. Det är med stor besvikelse jag bevittnat hur ni skitat ner i hissen och på ert våningsplan. Jag förutsätter att ni ombesörjer erforderlig städning."

Till saken hör att vi hade vår korridorsfest den 23. Fyran verkade också ha något på gång. Men trean hade i alla fall vid åttatiden sett helt nedsläckt ut. Och hissen var tagen ur funktion i flera dager. Hur lyckas man skita ner en hiss så pass mycket? Eller, jag vill nog förresten inte veta...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback