Christmas Inferno

Vem står egentligen på bockens sida? Det talas om brännarna vs. bevararna i Gävlejulbocksfejden, vem men vill egentligen att den inte ska brinna? Jag tänker mig att personerna i bockkommitén saknar självdistans, att de måste vara rätt korkade om de inte förstår att bockens enda tjusning är att någon försöker elda upp den varje år. Att bocken inte är mer än strå och halm om ingen försöker sätta eld på den (vem hade brytt sig?). I år bloggar julbocken, den försöker vara lite så där putslustig som jag tänker mig att farbröder med lädervästar och träskor i småstäder är. Citat gävlebocken: "Fick mejl från två vänner (kallar sig goat worshipers) i Kanada igår som var oroliga eftersom de inte hittade webbkameran. En "goataholic" från Salt Lake City i USA undrade när invigningen sker. Världen håller andan under december!"

Det verkar så ocharmigt att faktiskt ha hittat ett flamskyddsmedel som funkar, och att ogenerat kasta det i vanligt folks ansikten. Jag hoppas att någon lyckas iår. Jag hoppas för bockkommiténs skull att någon lyckas. Om samma jävla bock får stå tre år i rad kommer myten och legenden att vara död. Ingen bryr sig om en stråbock som bara får stå och bli möglig på ett torg. Det är den inneboende lusten att förgöra och den flammande destruktionen som är intressant.

Kommentarer:
Postat av: Sanna

Jag är helt övertygad om att bocken brinner i år. Förra året var ett tillfälligt nederlag, men bockbrännarna har haft ett helt år på sig att förbereda en metod som fungerar. Brinn, bock, brinn!

(Jag är så besviken att jag missade elden när jag faktiskt bodde i Gävle.)

2007-12-03 @ 22:30:43
Postat av: Farbror trosfråga

Brinn min vän, för hoppets skull.

2007-12-04 @ 02:22:39

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback