Rasar i blindo


GAH! Jag blir så arg, så otroligt arg, när jag läser saker som pseudovetenskapligt ska redogöra för hur män och kvinnor är programmerade att göra olika saker, typ köra bil eller prata i mun på varandra. Senast är det på
aftonbladets spelblogg som man nämner en artikel som ska förklara allt. Det finns ett alldeles utomordentligt intelligent förord till boken Hjärnsläpp - Bang om biologismen, och varje gång jag finner mig sittandes tuggande fradga och spännande muskler (det måste vara all testosteron) önskar jag att jag inte hade lånat ut den får åratal sen till någon jag inte minns vem det är längre, så att jag skulle kunna trösta mig med att världen inte är en hemskt plats att leva på ändå. Inte av den anledningen, i alla fall.

Den här gången var det att män är "biologiskt designade" att vara med i jaktlag, medan kvinnor är menade att kommunicera direkt med barn. Det låter ju jätteroligt. För det är fan alltid männens tänkta syssla som låter mycket häftigare och intressantare, och det gör mig och arg. Arg, arg, arg. Ja just det, det här innebär ju att killar gillar tv-spel, medan tjejer känner sig övergivna (som ju är en mycket kraftfull känsla) av flocken- och den som överges av flocken DÖR!!!

Men det här betyder ingenting! Hur har de kommit fram till de här slutsatserna? Varför skulle de eka igenom till tv-spelandet? Som grejen i Kvinnoprat-boken, där kvinnorns allmänt erkända brist på lokalsinne (WHAT?!) var ett alldeles utmärkt bevis på att män och kvinnor pratar olika av biologiska orsaker (...och inte biologiska orsaker som att någon uppfostrats på ett visst sätt på grund av ett biologiskt kön). What, what, WHAT?!

Arg, arg, arg. Vilket är lite jobbigt, jag skulle ju baka en kaka nu.

Kommentarer:
Postat av: Flodhästen flodhästar vidare

Antagligen förstår du inte för att du inte hittar svaren - på grund av ditt erkänt dåliga lokalsinne.

2007-05-15 @ 12:37:51
Postat av: Karin


Klaffen.

2007-05-15 @ 13:31:40

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback