Har vi inte redan gått igenom det här?


Jag tänker inte dra isär hela Christer Spolins insändare i lördagens DN, men här är ingressen (som han i och för sig inte har skrivit själv. Shat app!)

Det "oförklarliga" ungdomsvåldet är kanske inte så oförklarligt. Våld i spel och filmer påverkar unga killars sinnen, skriver Christer Spolin. Lägg till droger, gängmentalitet och en vuxenvärld som inte sätter gränser så har vi en farlig kombination.

Hallå, försöka behandla symptomen och inte orsaken? Vad sägs om att droger, gängmentalitet och en vuxenvärld som inte sätter gränser räcker som farlig kombination? Att de spel han syftar på inte är tänkta att spelas av de 15-17-åringar han pratar om?

Jag var lite rädd att något sånt här skulle följa skolmassakern i Finland, ryktet säger att han bland alla sina YouTube-videor hade en hyllning till Hitman: Codename 47. Men det är väl det som är nyckelordet här, bland. Som tur är var det här bara en insändare (huvudinsändare, men ändå) och som sådan begränsad till pappersupplagan, och dessutom inte helt fördömande och blind på tv/data-spel.

Nej, jag orkar inte mer. Det enda jag kan tänka på är Eddie Izzard som pratar om den seriemördande, skosamlande transvestiten som bodde i en grotta. "'It's because he's a transvestite' - yes, a fucking weirdo transvestite. [I'm an] Executive transvestite."

Kommentarer:
Postat av: Anonym

hahaha jag såg också den där insändaren igår. Jag trodde (naivt nog) att den där typen av åsikter dött ut på 90-talet. Tänk att Dn publicerar skräpet! Hur är det annars? See you at Facebook! ;) Kram

2007-11-12 @ 14:54:07
Postat av: Sofia

det stod faktiskt i någon tidning här om dan att killen i finland spelade dataspel med vapen i kvällen innan han orsakade massakern.

Postat av: Karin

Och säkert att det var irrelevant också. Yada-yada-yada bowling for Columbine.

2007-11-12 @ 19:38:19
Postat av: Elin

Det finns inte så himla många roliga dataspel som inte har vapen i sig. Vad ska han spela? Barbie Fashion Show? Som om det inte skulle driva någon till att ta till vapen mot sin omvärld. Nej, stand by your GTA.

2007-11-12 @ 20:26:38

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback