v 14

image69

REM - Accelerate

REM är ett typiskt sånt där band som jag har haft intentionen att lyssna på, men aldrig gjort. Alltså kan jag inte hålla med eller emot de som säger att detta det fjortonde albumet är ett av de bästa på länge. Jag gillade Electrolite, det är ungefär så mycket jag vet. Vilka andra REM-låtar kan jag nämna på rak arm? Inte så fruktansvärt många, och de allra flesta är från tiden då Michael Stipe fortfarande hade hår. Visst var det många "ja, just det" när jag letade efter en lämplig video att lägga upp här, men så stora är de alltså inte i min värld. Accelerate är väldigt gitarrig, mer så än vad jag hade förväntat mig. Men det som är mest slående är att jag upplever hela skivan som derived. Jag tycker inte att det låter som REM. Eller, det låter inte som de av REMs låtar som jag har gillat bäst under åren. Så visst är jag besviken, men det är fortfarande ett redigt album. Drivet, framåt och hårdare än jag trott.

Videon är inte från det senaste, utan en revival av just Electrolite, som av världen glömdes bort snabbare än förtjänat.

Betyg: 3,5  3



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback