50 book challenge

Under 2007 var utmaningen att läsa 50 böcker. Anledningen till de här dagarnas väntan på publicering är att jag glömde ta med mig listan till England.

Jag deltog, lite inofficiellt. Jag klarade det inte, men nästan (de sista onumrerade böckerna är sådana som alla påbörjats under 2007 och lästs ut mellan nyårdagen och den tredje januari. Min ena heder, den som hatar att förlora, säger att de borde räknas för att jag inte antog utmaningen förrän några dagar in i januari, och alltså borde ha haft några dygn kvar av mitt år. Den andra hedern säger att de inte borde räknas, för de borde inte räknas). Jag kan stå för de flesta, tyckte om en del av dem mer än andra, föraktade vissa av dem, och har bara fuskat liiite, liiite. Typ när jag läste liftarens guide-trilogin i fysiskt olika böcker och alltså kunde räkna dem som fyra och inte en. Och det enda jag skäms för är att det blev så många Christie, but consarn it, I love Hercule.

Min lista.

1. Smoke and Mirrors - Neil Gaiman
2. Edward Trencome's Nose - Giles Milton
3. Cards on the Table - Agatha Christie
4. Rend mig i traditionerna - Leif Panduro
5. Snow Flower and the Secret Fan - Lisa See
6. Brødre i blodet - Ingvar Ambjørnsen
7. One Big Damn Puzzler - John Harding
8. Fördömd - Johanne Hildebrandt
9. Never Let Me Go - Kazuo Ishiguro
10. Jennifer Government - Max Berry
11. Svinalängorna - Susanna Alakoski
12. Box 21 - Anders Roslund & Börge Hellström
13. Tio små negerpojkar - Agatha Christie
14. The Restaurant at the End of the Universe - Douglas Adams
15. So Long, and Thanks for all the Fish - Douglas Adams
16. Mrs McGinty är död - Agatha Christie
17. Högt Vatten - Agatha Christie
18. Främlingen - Albert Camus
19. Mördande seans - Agatha Christie
20. Bendoktorns dotter - Amy Tan
21. Extremt högt och otroligt nära - Jonathan Safran Foer
22. Hey Nostradamus! - Douglas Coupland
23. Life, the Universe & Everything - Douglas Adams
24. A Short History of Tractors in Ukrainian - Marina Lewycka
25. To the Lighthouse - Virginia Woolf
26. Stormen - William Shakespeare
27. Poison River - Gilbert Hernandez
28. Drömmaren och sorgen - Eva-Marie Liffner
29. Harry Potter and the Half-Blood Prince - JK Rowling
30. Jimmy Corrigan the Smartest Kid on Earth - Chris Ware
31. Harry Potter and the Deathly Hallows - JK Rowling
32. Black Water - Joyce Carol Oates
33. The Brooklyn Follies - Paul Auster
34. The Real Life of Sebastian Knight - Vladimir Nabokov
35. Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S. Thompson
36. Silas Marner: The Weaver of Raveloe - George Eliot
37. In Me Own Words - Graham Roumieu
38. Litterära laborationer - Lars Melin
39. This is War by Georg Bush, as Told to Dr. Parsons - Dr. Parsons
40. Neverwhere - Neil Gaiman
41. The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams
42. Lighthousekeeping - Jeanette Winterson
43. You Shall Know Our Velocity - Dave Eggers
44. Tre systrar - Anton Tjechov
45. Körsbärsträdgården - Anton Tjechov
46. How to be a Villain: Evil Laughs, Secret Lairs, Master Plans, and More! - Neil Zawacki & James Dignan
47. After the Quake - Haruki Murakami
48. Gösta Berglings saga - Selma Lagerlöf

*Uncle Tom's Cabin - Harriet Beecher Stowe
*The Mystery of the Blue Train - Marc Piskic
*How We are Hungry - Dave Eggers

Kommentarer:
Postat av: Anders

Välkommen hem! Nu börjar 50 nya böcker 2008! Hoppas vi ses snart.

2008-01-04 @ 11:02:00
Postat av: johan

är inte the smartest kid on earth en serietidning?

2008-01-04 @ 16:45:43
Postat av: Karin

Det är sannerligen inte en serietidning, det är en grafisk roman.

2008-01-04 @ 17:08:03

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback