v 2

image49

Gene Krupa & Buddy Rich
- The Drum Battle

Tydligen tävlade Gene Krupa och Buddy Rich i åratal om vem som var den bästa trummisen, och det här är inspelningen av deras första möte på Jazz at the Philharmonic i New York 1952. Jag tycker om jazz, framförallt att lyssna på det live, men jag kan inte säga att jag är någon expert av något slag. Jag har ingen favorit, vare sig artist, stil eller låt, men jag gillar det. I synnerhet om den innehåller mycket trummor. Perfekt, alltså. Dessutom sjunger Ella på sista spåret, som en oväntad liten bonus. Men bäst på hela skivan är nästan introduktionen av Norman Granz, ya gotta love that accent of his!


Albumets överraskning: Tydligen är den enda moderna trummisen som håller sina trumstockar i jazzfattning Charlie Watts från Rolling Stones. Inte så konstigt kanske, då han också leder ett jazzband.

Anledning att jag köpte: Strövade runt i jazzavdelningen på Musikörat och fastnade för omslaget så väl som titeln.

Får mig att tänka på: Svunna tider och ungdomens förfall.

Betyg: 4



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback