v 4

image56

Kate Nash
- Made of Bricks

Jag vet att många redan har hört den här harangen, men for the benefit of those who haven't: Kate Nash är den kvinnliga, londonska motsvarigheten till Håkan Hellström, dvs lallande dialektgalenskap. Och det intressantaste är att de lever upp till hur jag uppfattar deras olika språkavarter, Håkan (vi är du med varandra) är i mina öron en glad idiot (på det bra sättet) och Kate Nash en gnällig snorunge (på det bra sättet). Rent musikalisk tycker jag om (inte alla) av låtarna, framförallt att de är pianodominerade, men textuellt är de en kniv i mitt öra. En jämförande studie:

Kate Nash
Bevisföremål A
You said I must eat so many lemons,
'cause I am so bitter.
I said "I'd rather be with your friends mate,
cause they are much fitter"

Håkan Hellström
Bevisföremål A
Lillebror (bapaba) bli inte som jag när du blir stor
Du stod i dörren och sa "om det här är allt det blir
så dör jag"
Lillebror, bli aldrig som jag.

Kate Nash
Bevisföremål B
Skeleton you are my friend
But you are made of bone
And you have got no flesh and blood
Running through you to help protect the bone

Håkan Hellström
Bevisföremål B
"Dom måste lära sig gå"
Är vad folk säger om oss två
Vi måste gå härifrån innan vi ligger på kyrkogårn
som alla innan oss

Så, frågar vi oss, vad är det egentligen som skiljer dessa båda åt? Den sorgliga sanningen är min ålder. När jag var sexton kunde jag förlåta Håkan alla synder, även om jag inte erkände att jag gillade hans musik, men vid 24 är jag inte lika lättflörtad. I synnerhet inte när den som försöker vinna mig är fyra år yngre.

Betyg: 2.5 1


Kommentarer:
Postat av: Elin

Jag har aldrig gillat Håkan. (Däremot tycker jag att Kate är lite förtjusande. Ibland.)
Och! Texter som "som alla innan oss" får mig att hata Håkan mer. Det heter FÖRE om man inte följer upp med ett verb. Ditt pucko.

2008-01-29 @ 00:52:30

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback