v 25



Blanceflor - Sånt man inte pratar om

Det var länge sen jag låtsades att jag var punkare (men å andra sidan krävdes det väldigt lite för att kallas punkarhora där jag växte upp) och crushade Thåström modell Ebba Grön (och låtsades att han dött snarare än gått vidare till Imperiet, för att inte tala om PLP!!). Men nu när jag sent kom hem en natt efter en fri bar och satte på Blaceflor för första gången var det som ett slag i magen genom tidsrymden. Ett klassisk "svensk punkrock"-verk. Klassisk Typisk svensk punkinfluerad rock.

Och de är väldigt hemliga av sig. Ett väldigt anonymt omslag (med en bild av ett hus i...Älvsjö?), en liten lista på medverkande musiker (Nick Royale of Hellacopters-fame och...Plura?), inget årtal, men väl ett telefonnummer, en död hemsidesadress och en postadress...i Älvsjö.

Jag har inte kunnat hitta någon bra bild på albumet, därav den hemska här ovan. Och tydligen har de inte tagit namnet (som jag hade hoppats) från Flores och Blanzeflor (of Eufemiavisorna-fame), utan "snott det från Carl Bildts dotter".

Betyg: 3.5

Kommentarer:
Postat av: Anders

Intressant. Mitt problem med recensionerna består kanske i att jag inte kan hålla mig till en skiva i vecka. Plus den allmänna latheten. Kul att du gjorde dem nu iaf. Här är en bättre bild. cdSantmanintepratarom-auktion-66671178" rel="nofollow">http://www.tradera.com/BlanceflorcdSantmanintepratarom-auktion-66671178

2008-07-03 @ 14:12:01
Postat av: Karin

Så genant. Jag var inne på den auktionen och letade, men såg inte längre än "bild saknas"-rutorna på toppen. There ya go.

2008-07-03 @ 15:13:09
Postat av: Flodis

Klassisk svensk punkrock? Klassiskt 2000-tal, menar du då? lätt ironisk

2008-07-03 @ 19:09:24
Postat av: Karin

Hörru farfar, svensk punk är inte punkig nog för att kallas punk. Och punkrock var mer tilltalande att skriva än "punkinfluerad rock". himlar med ögonen

2008-07-04 @ 01:10:26
Postat av: Flodhäst

Nu var det ju faktiskt mest epitetet "klassisk" jag behagade gnälla måttlöst över.



Punk och punk... Vad är punk egentligen? Punk är mest ett begrepp som människor använder för att utesluta andra.



Svensk punk suger för det mesta. Antingen är det för mjäkigt och "opunkigt" eller så är det värdelös hardcore.

2008-07-04 @ 14:15:30

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback