Moralkaka

Innan jag säger något om helgen (om jag säger något om helgen, mina ska-skriva-om-det-senare-löften infrias sällan) presenteras här små glimtar av min första etikföreläsning.

Folk är idioter och lyckas visa det på en imponerande kort tid; att allt föreläsaren säger (och skriver upp på tavlan) inte är del av hennes egen moraliska grundprincip var visst lite svårt att förstå.

"Filosofi går i stort sett ut på att försöka komma på teorier och hitta fel på andras. Och eftersom så många aktivt letar efter fel finns det inga felfria filosofiska teorier."

Och lång förklaring innan slutklämmen-ish: jag hade inte mina vanliga pennor med mig idag och var missnöjd med bläckets läsbarhet i mina anteckningar, som var av det allmänfilosofiska slaget, dvs ett tyst resonerande om vad som sades, och fyllde därför i vissa utvalda ord lite extra mycket. För sent märkte jag att han som satt bakom mig (i Geijersalen) lutade sig framåt och smygläste dem. Det han troligen kunde utläsa var följande slumpmässigt utplacerade ord: Semantiken screws us over again; moraliskt val; straffas i det tysta; I do nothing when I do harm; blodsfäder; köttet via säden; skuld; av ondo; ideal observatör; det kristna oket. Det var en bra början för min vara-odräglig/irriterande-ambition med kursen.

Kommentarer:
Postat av: Elin

Jag tycker iofs att det är killen bakom dig som framstår som den mest odräglige. Personal space. Look into it.

2008-06-11 @ 00:09:29

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback