Ahem.

Mitt liv har mer och mer börjat centrera kring kålrötter. Plötsligt köper jag dem, står och letar efter den största jag kan hitta, ringer Mike i triumf när jag lagt vantarna på en bjässe för åtta spänn. Plötsligt finns de närmre till hands som referens när jag letar efter ord (på grönsaker, på kulturarv, på betalningsmedel). En kväll satt vi och sökte efter skillnaden mellan turnips, swedes och rutabagas (etymologiskt 'okänd förled plus NEEP', 'infördes till Skottland från Sverige', 'av svenskans dialektala rotabagge').

Jag har velat skriva kålrotens lov i flera veckor nu. Men jag har fortfarande ingenting att säga.

image75

Kommentarer:
Postat av: Skrufsilufs

va, kålrot är ju typ den enda äckliga rotsaken!

2008-05-13 @ 22:59:55
Postat av: Skrufsilufs

nej, nu ljög jag - dumma jag! jag blev fundersam, och efter en sipp te kom jag på det: kålrot är gott, rotselleri tänkte jag på som är äckligt! och de är ju rätt lika varandra till utseendet, så jag brukar blanda ihop dem...

2008-05-13 @ 23:03:52
Postat av: Agnieszka

Har du ingenting att säga för att du fortfarande inte har något bra att säga om kålroten, eller bara vanlig meh?

2008-05-14 @ 12:03:39
Postat av: Karin

Skrufs: Jo, kålroten är helt klart överlägsen rotsellerin. Men riktigt så illa är den väl inte? Man kan göra en schysst waldorfsallad på den, och i små doser fungerar den bland andra rostade rotsaker. Fast smaken är ju, som bekant, som baken.

Agnieszka: Jag hade velat skriva en episk dikt om kålrotens inneboende fantastiskhet. Men det var lite svårt att komma till skott, så att säga. =)

2008-05-14 @ 13:07:29
Postat av: Leifnicoline

NICE AND WONDERFUL SITE


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback