v 20

image77

Stars - In Our Bedroom After The War

En av de lyckligaste stunderna i mitt liv är i nere i Kalmars Pub Kronan, ståendes längst bak framför bokhyllan, på ett bord, på det allra första Pang Musik!. Står man på ett bord på golvet framför bokhyllan längst bak står man mer eller mindre i ögonhöjd med den lilla kanadensaren som står på scenen.

Torquil of Stars: Generic line about how we're going to play a song from our first album..
Jag: WOO!!
Torquil of Stars: ...that never really caught on, but screw it, we like this song. It's called "True".
Jag: WOOOOOOOOOOOOOHOOOOOOOOOOOOO!!!

Och han ger mig en blick och skrattar nervöst.

Det här var när de precis hade släppt sitt tredje album och turnerade i ett land där det varit svårt att få tag på deras första, och de var på grund av sitt okändisskap tvugna att spela i källaren på Kalmar. Där förväntar man sig inte att det ska stå stalkers och stirra en i ögonen.

Men det var då. Nu, när de ändå hävdar att de har förlorat the gentle revoloution, har de blivit mjukare och allvarligare. Och lite hårdare. Och nu får Amy I-have-the-most-captivating- voice-in-the-world Millan sjunga mer än någonsin förr. Och det som var på god väg att vara helt på deras förra album är nu fulländat: de har stämt sina eleganta toner och sofistikerade röstskiftningar till perfektion. (Pretto) Och det konstiga är att jag inte förvånas, det här är vad jag förväntat mig. Allt passar, allt är som det ska.

Och introt. På alla deras album har de haft ett talat intro, ibland inblandat med några enstaka toner, ibland ensamt. Och jag älskar dem för det. Från första skivan Nightsongs Baudelairecitat, genom alla medlemmars "I am [name], and this is my heart" på Heart och "When there is nothing left to burn, you have to set yourself on fire" på Set Yourself On Fire till nu: "All the blood and the treasure and losing it all, the time that we wasted and the place where we fall; will we wake in the morning and know what it was for, up in our bedroom after the war?". Adores it!

Betyget får väl stå för mig, jag vet inte hur många andra som skulle hålla med. Videon är live, för att minnas det som en gång var.

Betyg: 5


Kommentarer:
Postat av: Sanna

Så när får jag en blandskiva av dig? Jag har nästan inte hört talas om något av det du skriver om - känner du inte att det behöver åtgärdas? Pretty please?

Jag kan återgälda dig med snälla ord och hårdrock som ger mig Exalted-associationer om du vill. =)

2008-05-19 @ 12:43:14
Postat av: Karin

Ja, du Sanna. Grejen är väl mest att jag är rädd att du inte skulle tycka om det jag skulle sätta ihop. Som den här låten, gillade du den? Skulle du vilja höra mer sånt, eller lite "hårdare" (och med hårdare i min värld menar jag att nog mest "mer trummor och gröt")?

Jag har länge tänkt på det, men aldrig arbetat upp tillräckligt med mod för att faktiskt göra något åt saken.

2008-05-19 @ 13:55:22
Postat av: Sanna

Jag gillade verkligen hans röst. Mer än så vill jag inte uttala mig med så dåligt ljudkvalité. ;)

Den enda musikstil jag tycker aktivt illa om är punk, så såvida du inte har planerat en hel blandskiva med enbart punk tror jag att det är lungt. Hela poängen med blandskivor är ju att få höra någonting jag inte lyssnar på i vanliga fall.

Dessutom, om jag hade oroat mig för om andra skulle tycka om det jag satte ihop hade jag inte kunnat göra blandskivor åt någon. Go for it!

2008-05-20 @ 17:22:13

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback