Pöbeln ombeds vänligt men bestämt att inte läsa


Så den dåliga nyheten är att jag ramlade tre gånger på väg till skolan idag. Den goda nyheten är att jag bara föll en gång på vägen hem. I needs new shoesies.

Dagens översättningslektion irriterade mig. På riktigt. Men jag kan ändå inte sätta fingret på exakt varför. Jag håller inte alltid med om vad folk säger, så varför skulle det störa mig så mycket när det händer nu? Det gick inte att nonchalant himla bort Herr Ks argument för vad som är pretentiös citatteknik.

Jo. Det som borrade in naglar i min ryggrad ("Öööh, jag fattar inte, vad ska det betyda? Jag kan inte läsa in känsloupplevelser i slumpmässigt rabblade verb och substantiv som 'borra', 'naglar' och 'ryggrad' med några prepositioner och pronomen inkastade i mitten. Jag är en enkel människa som föraktar allt som inte 'säger det som det är' och blir arg och gnällig när jag inte förstår.") var att så mycket av det som pekades ut som typiskt pretto och medelklass-som-vill-vara-överklass var saker som jag tyckte var rätt naturliga.

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Jag tror att det är våra föräldrars akademikerbakgrund. Och som dom, och vi (?), inte menar något illa med, men som nog kan uppfattas som väldigt "snobbig" som Karl uttryckte det.



Och, jag är rädd att jag förolämpade de i klassen som inte fattat Hull/Hell genom att säga att "det var ju så självklart". Ehm.

2008-11-24 @ 22:01:23
Postat av: Agnieszka

Förolämpat på precis det "snobbighetssättet", alltså.



Det där ovan var för övrigt jag. /Agnieszka

2008-11-24 @ 22:04:07
Postat av: Karin

Du har nog en poäng i att det kan vara svårt att se det förolämpande "inifrån". Berglins har gjort en serie om hur det är socialt acceptabelt att håna människor som inte har tekniskt/praktiskt know-how, men en oförlåtlig faux pas (se där! Faux.) om folks varierade insyn i litteraturen kommer på tal. Det är väl inte riktigt samma, men nästan.



Jag tror att det som jag har svårt att släppa är känslan av nakenhet jag får av just ordet "pretentiös". Det är lite som ett tjuvnyp liksom. Har någon väl slängt ordet i ansiktet på en går det inte att försvara sig utan att a.) verka ännu mer pretentiös eller b.) ta tillbaka allt.



Och jag missade att det var någon som inte hade gjort Hull/Hell-kopplingen, så självklart tyckte jag att det var :(

2008-11-24 @ 23:03:14

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback